fredag 23 november 2007

kravspec

har hållit på med ett litet projekt till och från när jag haft tid senaste veckorna.

målet är: köra dynamips/dynagen och pemu med så bra prestanda det bara går. och helst inte på min mbp.
hårdvaran jag vill köra på är en fullsketen HP 2510p med 2GB RAM och jag vill inte partionera om den.

XP blir ohanterligt när man laddat typ 5-6 st Cisco 3640 i dynamips. och jag vill ladda 14 för lab.

min plan är att installera något annat OS på en extern USB-disk, mosa in alla IOS:ar och mjukvara jag behöver och sen boota på den när jag vill köra lab och fjärrstyra allt från min vanliga laptop.

har testat mina favoriter inom opensource (OpenBSD/amd64 och debian) men det har inte fungerat tillfredställande på den hårdvaran.


nästa steg blir att köra nya pöbellinux, ubuntu. som tur väl är såg jag att det faktiskt finns en "alternate" iso med gamla textbaserade debianinstallationsprogrammet!

jag saknar 90-talet.
linux ska vara svårt och jobbigt.



ett par gånger när jag var 19 år gammal och jobbade i en datorbutik så fick jag åka hem och extraknäcka svart hemma hos en gubbe som hade problem med att köra linux hemma. var nog mitt första konsultjobb.
han körde en obskyr linuxdist som egentligen bara var en redan då inaktuell redhat översatt till svenska. jag fick 250kr för en hel kvälls felsökning minns jag. sen fick jag skjuts av gubben hem.

0 kommentarer: